fbpx

Každé slovo, které v textu nemá svůj účel, je plevel. Zabírá vám cenný prostor na webu a okrádá vaše zákazníky o čas. Naučím vás slovní vatu poznat a vyškrtat.

Když píšete pro web nebo jiný marketingový účel, musíte vědět, co tam napsat. Ale taky co tam nepsat. Škrtání je důležitá práce, kterou ušetříte vašim zákazníkům cestu k cíli. Ukážu vám, co všechno můžete vyplít, aby v textu zůstalo jen to podstatné a nic navíc.

Podívejme se na tento odstavec. Jak se vám čte?

Vlastní sebereflexe pedagogického pracovníka by tedy měla být prvotním základem k potřebným změnám. Následně lze, na základě výsledků provedeného sociometrického šetření, rovněž realizovat případné změny ve školní výuce, ale také například v rámci třídnických hodin a dalších společných školních akcí apod.

Text obsahuje 41 slov. Z nich 22 je výplň. Vyhoďte je a máte šanci, že to lidé dočtou do konce. A pochopí, co jste chtěli říct.

Vaše sebereflexe je východiskem možných změn. Sociometrické šetření vám napoví, jak upravit výuku, podobu třídnických hodin a školních akcí.

O umění jasně formulovat píšu v článku Jak psát srozumitelně.

Co jsem škrtla a proč

Vlastní sebereflexe pedagogického pracovníka – Text je určený učitelům, proto k nim můžeme mluvit napřímo – by tedy měla být – Chumel slov v podmiňovacím způsobu, když můžeme prostě říct „je” – prvotním základem – Znáte něco jako „druhotný základ“?k potřebným změnám. – Radit někomu, jak dělat nepotřebné změny, je dost nanic, ne?

Následně lze, na základě výsledků provedeného sociometrického šetření, – Neprovedené šetření bez výsledků vám opravdu nepomůže – rovněž realizovat případné změny – Proč realizovat změny, když můžete rovnou upravit výuku? – ve školní výuce, – Z kontextu je zjevné, že se jedná o školu – ale také například v rámci…

– V rámci je prvotřídní vata, kterou můžete vyhodit téměř vždy. – třídnických hodin a dalších společných školních akcí apod. – Apod. je pojistka, aby si někdo nemyslel, že váš text není dost vyčerpávající. Když budete vycpávky a pojistky používat často, váš text vyčerpá pozornost každého čtenáře.

Taky vám doporučuji psát kontaktním stylem. Obracejte se na uživatele v druhé osobě. Provažte své téma se situací vašich čtenářů a tím, co řeší. Získají tak pocit, že vaše téma se týká opravdu jich a ne nějaké neznámé třetí osoby. Další tipy najdete v článku Jak psát přesvědčivě.

7 tipů na odplevelení textu

Příslovce a přídavná jména

Dva horcí kandidáti na vyhazov. Neznamená to, že tyhle slovní druhy máte zakázané. Ale často jen brzdí plynutí textu. Zvlášť když jde o abstraktní pojmy jako dynamický, exkluzivní, komplexní, nadstandardní, nádherný nebo sofistikovaný. Oproti popisným přídavným jménům jako modrý, dvoupatrový, dřevěný, vysoký nebo podnikatelský. Ta můžete používat bez omezení.

Stejně tak bude následující text fungovat dobře i bez příslovcí (a prázdných přídavných jmen):

V naší perfektně designově zařízené kavárně pražíme nádherně aromatickou kávu, která vás svou jedinečnou vůní a chutí skvěle naladí na každý pracovní den.

Co třeba takhle?

V naší designové kavárně pražíme vlastní kávu, která vás svou vůní a chutí naladí na pracovní den.

Trpný rod

Název trpný rod se odvozuje od utrpení člověka, který to musí číst. Jestli chcete text spolehlivě umrtvit, pište nějak takhle:

Ve studii, realizované Sheilou Smithovou a kolektivem spolupracovníků na univerzitě v Leedsu, bylo porovnáno celkem deset mutací koronaviru. Bylo zjištěno, že většina z nich…

Steven King v knize On Writing tvrdí, že k pasivu (trpnému rodu) se uchylují hlavně začínající autoři. Připodobňuje je k nezkušeným milencům, kteří jsou v posteli také dost pasivní. Pozor na to. Pomoc je naštěstí snadná. Prostě překlopte trpný rod do činného.

Výzkumný tým Sheily Smithové na univerzitě v Leedsu porovnal celkem deset mutací koronaviru. Studie ukázala, že většina z nich…

Vyhoďte úvodní omáčku

Jednoduchá a užitečná pomůcka zejména pro nováčky mezi copywritery. V prvních dvou třech větách totiž jen chodíme okolo horké kaše a konstatujeme skutečnosti, které většina lidí ví. Mezitím ale můžeme ztratit čtenáře. Ušetřete jim čas a jděte bez okolků k věci.

Neopakujte řečené

Nepíšete seminárku, kde musíte vyplodit určitý počet stránek. Chcete čtenářům něco sdělit, navést je k akci a pomoct jim dosáhnout jejich cíle. Například zjistit, kdy je volný termín na antigenní test. Šetřete místem i proto, že na displeji mobilu nemáte místa nazbyt.

Vlastní sebereflexe učitele by tedy měla být prvotním základem k potřebným změnám.

Sebereflexe je z podstaty věci vlastní, o prvotním základu už byla řeč. Nejde o to, že nesmíte něco takového napsat. Je potřeba se na text podívat s odstupem a vyhodit slova – a často i věty –, které textu nepřinášejí nic nového.

Nechte text odležet

Trik, který vás nestojí žádné úsilí. Podívejte se na svůj výtvor s odstupem. Odložte lítost, kolik vás ty propracované formulace stály času a energie. Škrtejte všechno, co v textu nemusí být. Jeden můj redakční šéf tomu říkal „okartáčovat text“. Já doporučuju vzít do ruky hoblík a ohoblovat text na samou podstatu. Aby obsahoval všechno důležité, ale nic navíc.

Udělejte radikální průklest

Na webu je dobré důležitá slova a klíčové obraty vytučnit. UX designér Marek Čevelíček na loňském Shopcampu radil všechna důležitá slova vytučnit – a všechno ostatní škrnout. Tuhle poučku nemusíte aplikovat vždy a všude, ale rozhodně se jí můžete inspirovat.

V dalším článku se dozvíte, Jak psát, aby to lidé četli.

Chcete mít jistotu, že váš web není zaplevelený zbytečnými slovy?

Objednejte si Audit webových textů.

 

Foto: photoAC, Pixabay